Háztartás-kérdőív: lehullt a lepel az otthoni munkamegosztásról!

 

904.jpg
Egyszer még nem is olyan régen parázs vitába bonyolódtam születendő gyermekem apjával a 'ki-milyen-házimunkát-végezzen' témakörben, akkor állítottam össze egy kérdőívet és töltettem ki a környezetemben hogy képet kaphassak: másoknál ez hogyan működik? (Főleg kisgyerekeseknél). Felosztják egymás közt? A nő dolga a háztartás vezetése? Besegítenek a nagyszülők?  A kérdőív másik célja az volt, hogy az orra alá dughassam a szűk környezetemben készült statisztikát, miszerint: lehet hogy vidéken és az 50+-os korosztálynál még működik a retro 'apa mosdik, anya főz' elv és a háztartás anyukára marad míg apu inkább pénzt keres, de ez egyre kevésbé van így, főleg kétkeresős, fiatal pároknál, városban. A nők már nem akarnak háztartási alkalmazottá válni, és nem feltétlenül azért mert Emanci Pancik; egyszerűen az az új felállás, hogy ketten dolgoznak, a házimunkát is osztják. Ez persze nagyban függ neveltetéstől, otthoni példától, iskolázottságtól, anyagi helyzettől. 

h4_housework_knees_l.jpg

(Képaláírás: "Házimunka. A legkevésbé érdekes dolog amit térdepelve végezhetsz.)

Az érdekesség kedvéért íme a kérdőív eredménye (az én válaszaim nélkül):

Válaszadók: összesen 8 fő (5 férfi, 3 nő), gyermek van: 5 főnél

1.) Közös kasszába ki tesz pénzt? 7x mindkét fél

                                                             1x csak a férfi (jelenleg, babázás miatt)

2.) Ki mosogat?     mindketten: 4x

                                 inkább a nő: 1x

                                 férfi pakol be a mosogatógépbe:  1x

                                 a nő, de a férfi törölget el: 1x

                                 Rozi, a mosogatógép: 1x

3.) Ki főz? mindketten: 4x

                  nkább a nő: 4x

             +  rendelnek is: 2x

             +  nagyi is: 1x

4.) Elpakolod magad után a szennyes ruháidat, használt tányért, poharat ha egyedül eszel?

férfiak, mindig: 4x

nők, mindig: 4x

férfiak, nagyrészt: 1x

5.) Ki porszívóz/ takarít?

mindketten: 5x

csak a nő: 2x (jelzésértékűen: mindkét hölgy otthon babázik jelenleg)

nagyobbrészt a nő, de amúgy felváltva: 1x

egyéb komment:  „Nincs leosztva. Megbeszéljük. Aki épp odaér. Én is, párom (nő) is megfogjuk a munka végét. De ablakot nem enged nekem pucolni, mert csíkosra mosom az üveget. ”

6.) Mi az, amit csak a nő csinál nálatok a háztartással kapcsolatban?

vasalás: 4x

mosás: 3x

gyakran a takarítás: 1x (komment: a „csak a nő takarít” válaszadók egyike)

ablakpucolás: 2x

tojásfeltörés ( :D ) : 1x

főzés: 1x

(Komment: Csajok, féltitek a ruhákat? :D )

7.) Mi az, amit nálatok a férfi sosem csinálna meg (pl.mert utálja)?

nincs ilyen: 2x

vasalás: 1x

gyomlálás: 1x

szöveges válaszok:

„Nem tudom – szerintem ha megkérném hogy csinálja meg mert nincs időm és neki van megcsinálná (nő mondta).”

„Olyan nincs. Viszont füvet csak akkor nyírok, ha muszáj, 5 perc alatt kikészít az allergia (férfi mondta)."

„Nóthingg mert egy hero vagyok” ("Semmit, mert egy hős vagyok") (férfi mondta)

„Nyers húzhoz nem nyúl, tojást nem tör szét” (nő mondta)

„Főzés, mert lusta vagyok hozzá” (férfi mondta)

8.) Van olyasmi amit hiányolsz mert a párod nem végzi el/ vitatkoztok néha rajta?

nincs: 4x

vasalás: 1x (férfi válaszadó hiányolja párjánál)

szöveges válaszok:

„Ha párom [férfi] nem pakol el maga után.”

„A szexen kívül? Nincs. Havi 1, max 2 alkalom. Eléggé szar.” (megj.: kisbabás család)

„Nem pakolja el a használt ruháit vagy szanaszét hagyja. Magától nem kezdene el takarítani, csak ha szólok és ketten csináljuk” (nő mondta párjáról)

„Gyakran felhív csip-csup hülyeségekkel: mikor megyek már haza, vegyek még ezt meg azt, stb.” (férfi válaszadó)

9.) Egyetértesz ezzel a nő szájából elhangzott mondattal? „Nem akarom házvezetőnőre vagy takarítóra átdobni a házimunkát, mert úgy gondolom, az az enyém, mert nő vagyok, és igenis arra lettem teremtve, hogy fenntartsam az otthon melegét, hogy én legyek otthon a gyerekkel.” ->

igen: 1x (férfi)

nem: 1x (nő)

szöveges válaszok:

„Hmmm. Azzal a résszel nem, hogy "arra lettem teremtve. Ha ez önállóan választott akkor igen. De az eleve elrendelésben nem hiszek." (férfi)

„Nem! Ha megengedhetnénk, tuti lenne takarítónk és később babysitterünk/dadánk ” (férfi)

„Ööö, nem teljesen…a takarítás meg házimunka úgy érzem meg kell legyen osztva, ugyanúgy, mint a gyereknevelés…nem hárulhat minden csak az egyik félre (legyen nő vagy férfi…)” (nő)

„Hát ahogy érzi, mindenkinek magának kell tudnia mire lett teremtve” (férfi)

„A házvezetés szerintem egy nő feladata. Én magam nem  akarok robot lenni és mindig csak azt csinálni (úgyis megvár) de másnak sem adnám oda, hogy ő csinálja.” (nő)

„A férfi eltartja a családot, a nő összetartja!” (férfi)

10.) Mit szólnál ha neked kellene eltartanod az egész családot és párod csak otthon lenne a gyerkőccel/ gyerekekkel? Örülnél neki vagy frusztrálna a megnőtt felelősség? / Mit szólnál hozzá ha innentől kezdve csak otthon kellene lenned a gyerkőccel/ gyerekekkel, és főállású háztartásbelivé válnál? Kielégítene vagy frusztrálna?

 „Eddig is így volt. Megbírkózom vele.” (férfi)

„Szerintem senkinek nem szabad „háztartásbelivé” válnia, még akkor sem, ha anyagilag megengedhetik.” (nő)

„Inkább én tartanám el a családot!” (férfi)

„Ha a párom (férfi) lenne otthon a gyerekekkel az nem lenne jó, én nem tudnám azt elfogadni. Ez a nő feladata, hogy a gyerekkel otthon maradjon. Amíg kicsi a gyerek vagy beteg addig maradok otthon, de semmiképp nem szeretnék csak otthon lenni, mert megőőőrülnék. És nem szeretnék senkitől sem függeni.” (nő)

„Nem gáz, nem frusztrál.” (férfi; csak ő tesz jelenleg a közös kasszába pénzt)

„Legkésőbb a gyermek 3. életéve után vissza kell mennie dolgozni.” (férfi)

„Az első ponton (én tartanám el a családot) még sosem gondolkodtam, annyira elképzelhetetlennek tűnik, nem tudom miért érzek így… De a mai világban egyre több férfi megy gyesre…amivel semmi gond nincs, ha mindkét félnek jó. Második pont (otthon a gyerkőccel): nem hiszem, hogy szeretnék CSAK főállású háztartásbeli lenni, mivel úgy érezném, elzárom magam a világtól. Mindenképp kell a kimozdulás, külső ingerek, külvilág, munka… hanem nagyon gyorsan beszürkülne a látásmódom otthon a 4 fal között… gyerekkel vagy anélkül.” (nő)

„Frusztrálna engem is és őt is.” (férfi)

+1: Van valami ami miatt párod zsörtölődik hogy csináld meg gyakrabban/ van valami ami miatt morcos szoktál lenni mert párod gyakrabban is megcsinálhatná/ úgy hagyja maga után?

nincs: 3x

 „A gáztűzhely környékén a kicsapott zsír, olaj, az neki a vörös posztó.” (férfi)

„Sokszor nem zárom le az palackokat/üvegeket rendesen, mindig megiszom a tejet és emiatt sosincs, amikor kéne, begyűjtöm a vizes poharakat a szobába stb., stb. Ő pedig gyakrabban vasalhatna.” (férfi)

„Ő akkor zsörtölődik, ha megmondom mi mindent kellene csináljon én meg azért zsörtölök, mert magától nem csinálja ”

„A lányok néha zsörtölődnek, hogy ezt tedd ide, azt ne tedd oda de ez elviselhető. Hála istennek a baba nagy rumlit csinál mindig, így az én egy két széthagyott lomom fel sem tűnik páromnak ” (férfi)

„Azért szokott ideges lenni, ha valamit 6x mond el, de már nem emlékszem miket ” (férfi)

Záróakkord: lehet kommentelni, kinél - hogyan működik a rendszer!