Miért utáltam meg végleg a magyar egészségügyet?

Igen, tudom hogy nem arctalan massza dolgozik ott, élő, hús-vér, alulfizetett emberek, középkori körülmények közt, stb stb. Én is orvosira akartam járni anno, csak épp olyan sokba került volna, hogy az életben nem tudom kifziteni még a tankönyveket sem úgy, hogy közben a családom lakáshitelét is törlesztgessem egy Mekis fizetésből. Sajnálom hogy ez a szektor ilyen vacakul működik Magyarországon, együttérzés letudva. DE!

ugyelet_m.jpg

Alapvetően igyekszem nagy ívben elkerülni még a háziorvost is, néhány évente egyszer ha elkeveredek hozzá, akkor is csak valami hivatalos dolog miatt, egyébként inkább megdöglök otthon csendben mintsem végig kellene járjak egy kanosszajárást csak azért, mert uram bocsá' betegnek mertem lenni. Ez a taktika mindeddig pöpecül működött is, magán fogorvos (szerencsére csak az éves 'ránézek-minden oké' vizitek'), magán nőgyógyász 7 éve (egy kisebb vagyont hagytam már nála, de bánom is én ha ebből viszi nyaralni a családot, meg vagyok vele elégedve és istencsászár orvos aki érti a dolgát), ezen kívül meg anyám full pacsiban van a patikusnővel az utca végén, akivel mindig lehet boltolni valami vény nélküli csodaszert ha nyűgünk van. Pont. Csak hát ez a terhességesdi... Öcsém, ha tudtam volna hogy ez ekkora szopóroller, kétszer átgondolom hogy kell-e nekem ez a cirkusz???

Kezdetben ugyebár szorongattam párás szemmel a két csíkos tesztet, apuka felhív, juhé, szülők leszünk, 5 perc sokk hogy akkor most mi lesz. És tényleg, mi lesz??? Egyszeri lányként, informatikus szférából, internet felpattint: valakinek hivatalból meg kell állapítania hogy nem egy dinnyemagot nyeltem le hanem a saját gyermekemet, mint Kronosz. Nem titok hogy Debrecenben élek, itt van két nagy kórház is; én mentem oda ahol tudtam hogy van egy időpontfoglalás nélküli ambulancia terheseknek - gondoltam kora reggel beugrok, leláttamoznak, aztán kapok valami további instrukciót. Így is lett, apukát kézenfogva betipegtünk, kedves doktorbácsi gratulált, dinnyemag valóban gyermekké változott, kaptam egy papírt és pá. 

Aha, és most akkor hova tovább? Kéne valami terhesgondozási kiskönyv, de azt ott nem adtak. Átmentem a másik kórházba, pislogok szépen hogy segítsenek, első poronyt, lövésem nincs mi a teendő. Első kérdés: időpontom van? Nincs. Menjek vissza időponttal. Nyeltem, visszamentem.  Ők is megállapították hogy aha, valóban gyerek, gratulálnak, pá. Senki nem mondta egy vak hanggal sem, hogy mondjuk keressem ki az Arany Oldalakból a helyileg illetékes védőnőt, vagy válasszak egy orvost, ne adj' isten ezeket a kötelező köröket fussam le 13.hétig különben irgum-burgum. Anyámmal ketten kihámoztuk hogy védőnő kellene, nagy nehezen találtam egy nevet és bejelentkeztem hozzá. Már akkor sem értettem, miért nem képes senki 3 tőmondatban vázolni hogy mégis hova kellene forduljak és mit kellene csináljak hivatalosan hogy felvegyenek a rendszerbe mint regisztrált várandós nőt. 

cikkfrontkep_egeszsegugy.jpg

Szerencsémre épp elcsíptem a 13.hetet a védőnőnél, és ő még jó fej is volt (ami elég egyedi dolog történetemben, hála neki utólag is), útba igazított hogy jelentkezzek be a nődokinál. A körzetes nőgyógyász egy igazi seggarc, ismertem már régebbről, egy nagyon csúnya műtétet 'köszönhetek' neki mert anno szart magasról a panaszaimra és a trehánysága miatt sos-ben kellett megműtsenek - nagy élmény volt konstatálni hogy ehhez a gyökérhez kell terhesgondozásra járnom hogy meglegyenek a pecsétek a terhességi gyermekágyi segélyhez ésatöbbi. (Akkor döntöttem el hogy lakcímet változtatok bármi áron, csak ne hozzá kelljen járnom. Időközben ezt is kipipáltuk.) Jött a lista, hogy ide menjek, oda menjek, ultrahang (addigra már csináltak vagy hármat de nem baj, kell még egy mert a másik kórházét el se fogadják, és a másodikon nem volt valami igazoló pecsét), jött a lebaszás hogy miért nem mentem hamarabb, mindezeket a köröket persze munkaidőben futottam le. Tisztázzuk: bár ma a munkáltató köteles a kismamát munkaidőben elengedni a kötelező vizsgálatokra és emiatt nem túlóráztathat, se nem különböztethet meg hátrányosan, én alapvetően szívesen járok be dolgozni, sok a munkám, nincs aki megcsinálja helyettem, és marhára bosszant ha 3-4 órákat kell ülnöm a terhesgondozáson még időponttal is, mert a munkaidőmből megy el. Pedig ez a standard: eddig még mindig csúszás volt, és nem 20 percek hanem inkább órák - csak akkor nem értem hogy mi a bánatnak KÖTELEZŐ időpontot kérnem a vérvételen kívül MINDENHEZ, ha úgyse hívnak be akkor??? De ha meg nincs időpontom, akkor fel is út-le is út, hogy képzelem hogy majd ők foglalkoznak velem, kérjek időpontot és jöjjek vissza?! (Vicc: múltkor október végére akartak behívni a kötelező terhesgondozásra; mondtam hogy de terhes vagyok és számítanak a hetek a vizsgálatok szempontjából, az már addigra későn lesz - nem baj, hamarabb nincs időpont az orvosomhoz.... :D )

Ezt játszom április óta, többször agyvérzést kaptam, senkinek nem drága a munkaidőm, pedig nem hobbiból járok a kiskönyvemmel pecsétekért, és hogy miért nem csináltam végig magánorvosnál? Bosszantónak tartom, hogy fizeti utánam a munkáltatóm a TB járulékot évek óta, és ehhez képest nem kapok érte egy normális szolgáltatást. Kérdezte haverom, hogy mennyi pénzt adok az orvosnak, védőnőnek, stb? Mondom pénzt? Milyen pénzt? Már miért adnék? Muszájból járok a vizsgálatokra fizetett TB-vel; nem fogok perkálni. Hja, akkor ne csodálkozzak hogy bunkóznak velem... Szokás csúsztatni pár ezrest pluszba. Aha, na persze. Nem fogok. Elvből, sem. Az a másik része a dolgoknak, hogy akárhányszor megyek, valamiért mindig lebasznak: miért akkor mentem, hol van az iksz papírom, miért nem voltam még a nemtudomhol, már kellett volna vizeletmintát adnom, kérjek másik időpontot, de akkora pont nincsen, hát de szóljak hogy munkahelyről jöttem és adnak igazolást, várjak a soromra mert mások hamarabb itt voltak, ha időközben elköltöztem akkor most biztosan hozzájuk tartozok?, hol a véreredményem? ja hogy az előző orvosomnak lett elküldve, stb stb stb. Szóval meguntam. 

m_cdn_blog_hu.jpg

Ma törvényi előírás szerint 4 db pecsét szükséges a terhesgondozási kiskönyvbe kötelezően ahhoz hogy a kismama jogosult legyen támogatásokra szülés után. A védőnő OPCIONÁLIS és én le is pattintottam az újat, mert szimplán hülye (odahívott úgy terhesgondozásra, hogy az új orvosom közben nyaralni volt, és néztek rám mint borjú az újkapura, hogy nem szólt a védőnőm hogy ne jöjjek? Nem ba+, nem szólt.Likvidáltuk.) Nem értem, miért nincs egy átlátható és logikus rendszer a terhesgondozásra (lehet csak itt Debrecenben ilyen nyűgös ez a dolog?...), miért kell ennyit gorombáskodni, főleg ha meg merem említeni hogy drága a munkaidőm, mert nem áll szándékomban megpattanni táppénzre már 4 hónapos terhesen; miért van az hogy úgy néznek rám mint a véres rongyra mikor nem ugrok egyből örömömben plafonig egy újabb vizsgálat hallatán, miért nem inkább értelmes dolgokra szűrik a kismamákat mint pl. STD betegségek ('Sexually Transmitted Diseases' = szexuális úton terjedő betegségek) ahelyett hogy reggel éhgyomorra 75gr (!!!) glükózt kellett meginnom 5 fiola vér levétele után amitől elhánytam magamat, és még sorolhatnám. Mindig az jut eszembe, amit anyám mondott: ő egyszer volt velem ultrahangon meg kétszer vérvételen, és pá. Megszülettem, itt vagyok, kutya bajom nem volt. Persze, persze, modernizáció az orvostudományban, shallala... hagyjuk már. Azt vettem észre hogy akinél kiszűrnek magzati korban valami maradandó betegséget, nagyrészt továbbra is megtartják a gyereküket. Mert az övék, mert így döntenek, ki tudja. Pont. 

Biztosan fogok kapni hideget-meleget mert ez egy ilyen téma, szóval már ugyan mindegy ha leírom: innentől kezdve teszek az állami terhesgondozásra, megvannak a pecsétkéim. Van időpontom 32 hetes ultrahangra a saját dokimnál, a kórházban ahol dolgozik napközben ingyen megcsinálják, és ő se kér érte pluszpénzt. Igen, egy rakat lóvét fog kapni a szülésért, mert nekem ennyit megér hogy biztonságban érezhetem magamat és a Picúrt a kezei közt. Összesen eddig vagy 7 kilót híztam 7 hónap alatt, és nem azért mert beképzelt, felelőtlen fitness anyuka vagyok, hanem mert terhesség előtt aktívan és sokat sportoltam, és most is odafigyelek a normális kajálásra hogy ne hízzak bálnára. Lehet rám köpködni, lehet szidni amiért az egészségügyet meg mertem szólni, de egy biztos: a kapitalizmusban, amiben itt jelenleg élünk, ez úgy működik, hogy fizetek egy szolgáltatásért, amit megkapok, és le van tudva - ha pedig nem megfelelő a szolgáltatás színvonala, reklamálok. Profitra hajt mindenki, nyilván a magánorvosom több pénzért többet foglalkozik velem, de jelenleg úgy érzem, hogy az állami TB járulékért főleg csak keserűséget kapok ellátás helyett - és ez így mocskosul nincsen rendben. 

tumblr.jpg

Utolsó szó jogán: köszönetem a debreceni Kenézy Kórház kirendelt belgyógyászati részlegén dolgozóknak az OTI-ban, mert mindeddig csak ők voltak velem kedvesek, mosolygósak, segítőkészek és EMBERIEK. Dr.Krasznai Zoárdnak meg csak a szokásos hálám és áldom a sorsomat hogy egy ilyen, emberileg és szakmailag hibátlan szülész-nőgyógyászt sikerült találjak.

(Fotók: tumblr, pinterest, m.cdn.blog.hu, flickr)